Seminář Rudolf Steiner

Archiv obsahů vyučování a doporučené domácí práce


V čem jsme pokročili v hudebním vzdělávání
15. – 17. 3. 2024

  • zavedení kánonů Vítejte všichni přátelé z Kánonické knihy I
  • zavedeí šestnáctinových not a jejich zažití pomocí cvičení Hrátky s rytmem (Hudební praktikum I – str. 7)
  • ťukalíza s dřevěnými “párečky”, rytmické hry v kruhu
  • zažití elementární rytmizace říkadel a básnického textu (Hudební praktikum I – str. 17 – 19) a praktického využití v Partnerských konstelacích (Hudební praktikum I – str. 20)
  • pokračování ve hře na zobcovou flétnu – zavedení nového tónu fistulka (fis1)
  • společný zpěv písniček ze sborníku Zelenej se doubečku

Doporučená domácí práce

  • opakovat zpěv a ev. flétnovou hru (u těch kdo umí) u nově zavedenných kánonů a písniček
  • procvičovat na flétně nové tóny c-d-e-fis-g-a-h-c2-d2 – vytvářením a pravidelným opakováním jednoduchých tří – nebo čtyřdobých motivků (plnění “šuplíčků s fantazií”)
  • podle sluchu si osvojit písničky Zlatá brána a Černé oči
  • Zkoušet si podle sluchu a posléze i z not zahrát v rámci tónů g-a-h-c-d známé písničky na dva – 5 tónů z přiloženého seznamu
  • praktické zažití rytmického členění s hlasitým počítáním – Hrátky s rytmem I (Hudební praktikum I – str. 7)

V čem jsme pokročili v hudebním vzdělávání
16. – 18. 2. 2024

  • zavedení kánonů Od východu slunce a Viva la musica z Kánonické knihy I
  • osvojení pomlk v hudbě (Hudební praktikum I – str. 5)
  • praktické zažití rytmického členění s hlasitým počítáním – Hrátky s rytmem I (Hudební praktikum I – str. 6)
  • pokračování ve hře na zobcovou flétnu – zavedení nového tónu c1 (spodní Cecilka)
  • vytváření vlastních dvou a třítónových rytmicko-melodických motivků (plnění „šuplíčků s fantazií“) a následné procvičování na flétně formou posouvání po stupních nahoru a dolů v rozsahu tónů c1 – d2
  • osvojení a zažití notového zápisu tónů d-e-g-a-h-c-d
  • společný zpěv písniček ze sborníku Masopustní muzika

Doporučená domácí práce

  • opakovat zpěv a ev. flétnovou hru (u těch kdo umí) u nově zavedenných kánonů a písniček
  • procvičovat na flétně nové tóny c-d-e-g-a-h-c-d vytvářením a pravidelným opakováním jednoduchých tří – nebo čtyřdobých motivků (plnění “šuplíčků s fantazií”)
  • podle sluchu si osvojit písničky Zlatá brána a Černé oči
  • Zkoušet si podle sluchu a posléze i z not zahrát v rámci tónů g-a-h-c-d známé písničky na dva – 5 tónů z přiloženého seznamu
  • nastudovat a procvičit
  • Hrátky s rytmem I a Rytmizace říkadel (
  • praktické zažití rytmického členění s hlasitým počítáním – Hrátky s rytmem I (Hudební praktikum I – str. 6 a 17)

V čem jsme pokročili v hudebním vzdělávání
19. – 21. 1. 2024

  • zavedení kánonů Cantate Domino a Da pacem Domine z Kánonické knihy I
  • procvičení rytmického členění celá – půlová – čtvrťová – osminová nota (Hudební praktikum I – str. 5)
  • praktické zažití rytmického členění s hlasitým počítáním – Hrátky s rytmem I (Hudební praktikum I – str. 6)
  • pokračování ve hře na zobcovou flétnu – zavedení nového tónu e1 a d1 Evička a spodní Davídek)
  • vytváření vlastních dvou a třítónových rytmicko-melodických motivků (plnění „šuplíčků s fantazií“) a následné procvičování na flétně formou posouvání po stupních nahoru a dolů v rozsahu tónů e1 – d2
  • osvojení a zažití notového zápisu tónů g-a-h-c-d
  • společný zpěv písniček ze sborníku Zpívánky I

Doporučená domácí práce

  • opakovat zpěv a ev. flétnovou hru (u těch kdo umí) u nově zavedenných kánonů a písniček
  • procvičovat na flétně nové tóny d-e-g-a-h-c-d vytvářením a pravidelným opakováním jednoduchých tří – nebo čtyřdobých motivků (plnění “šuplíčků s fantazií”)
  • podle sluchu si osvojit písničky Maličká su a To je zlaté posvícení (viz také Písničky a říkadla na 2 – 5 tónů)
  • Zkoušet si podle sluchu a posléze i z not zahrát v rámci tónů g-a-h-c-d známé písničky na dva – 5 tónů z přiloženého seznamu
  • rytmizovat a melodizovat říkadla z oddílu I a IV publikace Texty k rytmickým a melodickým cvičením

V čem jsme pokročili v hudebním vzdělávání
8. – 10. 12. 2023

  • zavedení kánonů Gloria in excelsis Deo a Pějme Pánu z Kánonické knihy I
  • opakování a opětovné zažití pojmů takt – doba – rytmus hrou na tělo
  • zavedení rytmického členění celá – půlová – čtvrťová – osminová nota a jeho praktické zažití
  • pokračování ve hře na zobcovou flétnu – zavedení nového tónu d2 Davídek)
  • vytváření vlastních dvoutónových rytmicko-melodických motivků (plnění „šuplíčků s fantazií“) a následné procvičování na flétně formou posouvání po stupních nahoru a dolů v rozsahu tónů g1 – d2
  • společný zpěv písniček ze sborníku Hopsa pacholátka

Doporučená domácí práce

  • opakovat zpěv a ev. flétnovou hru (u těch kdo umí) u nově zavedenných kánonů a písniček
  • procvičovat na flétně nové tóny D-C-H-A-G vytvářením a pravidelným opakováním jednoduchých tří- nebo čtyřdobých motivků (plnění “šuplíčků s fantazií”)
  • podle sluchu si osvojit písničky Halí, belí a Běžela ovečka (Kohútik jarabý) a Sedí Liška pod dubem
  • Zkoušet si podle sluchu zahrát v rámci tónů D – G známé písničky na dva – 5 tónů z přiloženého seznamu
  • rytmizovat říkadla z oddílu I a IV publikace Texty k rytmickým a melodickým cvičením



V čem jsme pokročili v hudebním vzdělávání
10. – 12. 11. 2023

  • zavedení kánonů Benedictus a Každé ráno z Kánonické knihy I
  • opakování a opětovné zažití pojmů takt – doba – rytmus hrou na tělo
  • pokračování ve hře na zobcovou flétnu – zavedení nového tónu c2,
  • vytváření vlastních dvou a třítónových rytmicko-melodických motivků (plnění „šuplíčků s fantazií“)
  • procvičení všech dosud zavedených flétnových tónů pomocí těchto motivků
  • rytmizace říkadel v sudém a lichém metru ze IV. oddílu publikace Texty k rytmickým a melodickým cvičením
  • rytmizace říkadel ve třech tempových úrovních v I. oddílu publikace Texty k rytmickým a melodickým cvičením
  • společný zpěv písniček ze sborníku Podzimní písničky

Doporučená domácí práce

  • opakovat zpěv a ev. flétnovou hru (u těch kdo umí) u nově zavedenných kánonů a písniček
  • procvičovat na flétně nové tóny C-H-A-G vytvářením a pravidelným opakováním jednoduchých tří- nebo čtyřdobých motivků (plnění “šuplíčků s fantazií”)
  • podle sluchu si osvojit písničky Halí, belí a Běžela ovečka (Kohútik jarabý)
  • rytmizovat říkadla z oddílu I a IV publikace Texty k rytmickým a melodickým cvičením

V čem jsme pokročili v hudebním vzdělávání
20. – 23. 10. 2023

  • zavedení kánonů Už vstávejte, vy spáči, Salvator mundi a Magnificat
  • opětovné zažití pojmů takt – doba – rytmus hrou na tělo
  • úvod do hry na zobcovou flétnu – správné nasazení tónu, zavedení tónů H-A-G
  • vytváření vlastních rytmicko-melodických motivků na procivčení těchto tónů (plnění “šuplíčků s fantazií”)
  • rytmizace říkadel v sudém a lichém metru ze IV oddílu publikace Texty k rytmickým a melodickým cvičením
  • společný zpěv písniček ze sborníku Písničky o jablíčkách a Podzimní písničky

Doporučená domácí práce

  • opakovat zpěv a ev. flétnovou hru (u těch kdo umí) u nově zavedenných kánonů a písniček
  • procvičovat na flétně nové tóny H-A-G vytvářením a pravidelným opakováním jednoduchých čtyřdobých motivků (plnění “šuplíčků s fantazií”)
  • rytmizovat říkadla z oddílu V publikace Texty k rytmickým a melodickým cvičením

V čem jsme pokročili v hudebním vzdělávání
29. 9 – 1. 10. 2023

  • zavedení kánonů Dobrý den, Radostně zpívej, Vítáme tě, krásné ráno a Gloria tibi Domine
  • zavedení a zažití pojmů takt – doba – rytmus hrou na tělo
  • seznámení s obsahem hudebního vyučování na semináři
  • vzájemné představené účastníků semináře a jejich hudebních zkušeností
  • společný zpěv písniček ze sborníku Písničky o jablíčkách
  • vytváření rytmického doprovodu písní hrou na tělo

Doporučená domácí práce

  • opakovat zpěv a ev. nástrojovou hru (kdo umí) u nově zvedených kánonů a písniček s rytmickým doprovodem
  • vyprostit ze zapomění nebo pořídit zobcovou flétnu

Pravidelně je možné zapojit se do společného vyhrávání před sobotní přednáškou.
Ti, kdo se hodlají přidat, nastudují pečlivě vhodný hlas ze str. 6 – 8 ze sborníku
Nejsnadnější intrády a tance (flétny).
Nejsnadnější intrády a tance (smyčce).