Seminář Přemysl Pitter
Archiv obsahů vyučování a doporučené domácí práce
III. rok 2019 – 2020
V čem jsme pokročili v hudebním vzdělávání
17. – 19. 1. 2020
- opakování nejen adventních a vánočních kánonů
- zavedení nového kánonu Alleluia (I. kniha – str. 3) a O světle (II/20)
- zavedení a vyložení pojmu akord, jeho tvorba a funkce
- akordy harmonické kadence (tonika – subdominanta – dominanta) a jejich využití při hramonizací písní na 5 tónů
- pokračování v ukázkovém zavádění písně účastníky semináře
- sborový zpěv a hra na nástroje ve skladbě anonymního autora Aria pastoritia ex D “ Hej, Hej, co se stalo nenadále“
- opakování písní ze sborníku Vánoční hudba barokních kancionálů
Doporučená domácí práce
- vypracovat analýzu základních akordů v Hudebním praktiku III – str. 10
- opakovat zpěv a flétnovou hru (je-li možná) u nově zavedenných i mírně starších, a dosud bezpečně neukotvených, kánonů a dalších vokálních a instrumentálních skladeb
- samostatně doučit ve zpěvu i flétnové hře písničky Gaudete a Vánoční Puer nobis nascitur, Quem pastorel ludavere a Vánoční roztomilost ze sborníku Vánoční hudba barokních kancionálů
- příprava k individuálnímu zavedení nové písně
V čem jsme pokročili v hudebním vzdělávání
6. – 8. 12. 2019
- opakování adventních a vánočních kánonů
- zavedení nového kánonu Hodie Christus natus est a Ave Maria 2
- opakování skladeb Ježíš náš spasitel, Solis praevia, Dietky mladé a staré, In hoc ani circulo a In natali Domino ze sborníku Starodávné skládanie
- zavedení nových sborových písní Gaudete, Quem pastores laudavere a Vánoční noc ze sborníku Vánoční hudba barokních kancionálů
- společenské pozadí vzniku české barokní hudební tradice ve vztahu k adventní a vánoční době
- opakování vánočních písní ze sborníku Teď proměnami I
- pokračování v ukázkovém zavádění písně účastníky semináře
Doporučená domácí práce
- opakovat zpěv a flétnovou hru (je-li možná) u nově zavedenných i mírně starších, a dosud bezpečně neukotvených, kánonů a dalších vokálních a instrumentálních skladeb
- samostatně doučit ve zpěvu i flétnové hře písničky Gaudete a Vánoční roztomilost ze sborníku Vánoční hudba barokních kancionálů
- příprava k individuálnímu zavedení nové písně
V čem jsme pokročili v hudebním vzdělávání
15. – 17. 11. 2019
- opakování dosud málo zapamatovaných kánonů a instrumentálních skladeb z minulých setkání
- zavedení kánonu Domine refugium a Pietas omnium z Kánonické knihy I
- opakování skladeb Ježíš náš spasitel a Solis praevia ze sborníku Starodávné skládanie
- zavedení nových písní Dietky mladé a staré, In hoc ani circulo a In natali Domino ze sborníku Starodávné skládanie
- společenské pozadí vzniku české hudební humanistické tradice
- pokračování v ukázkovém zavádění písně účastníky semináře
Doporučená domácí práce
- stále opakovat zpěv a flétnovou hru (je-li možná) u nově zavedenných i mírně starších a dosud bezpečně neukotvených kánonů a instrumentálních skladeb
- opakovat písničky s ohledem na blížící se vánoční slavnost
- příprava k individuálnímu zavedení nové písně
V čem jsme pokročili v hudebním vzdělávání
18. – 20. 10. 2019
- opakování dosud málo zapamatovaných kánonů a instrumentálních skladeb z minulých setkání
- zavedení kánonu Benedicamus a Audi Domine z Kánonické knihy I
- zavedení skladeb Ježíš náš spasitel, Náš předobrý Václav král a Solis praevia ze sborníku Starodávné skládanie
- důkladné zažití Lydického modu ze sborníku Modální tóniny
- metodika zavádění nové písně s dětskou skupinou
- první ukázkové zavádění písně účastníky semináře
Doporučená domácí práce
- stále opakovat zpěv a flétnovou hru (je-li možná) u nově zavedenných i mírně starších a dosud bezpečně neukotvených kánonů, instrumentálních skladeb a písniček
- příprava k naučení nové písně
- sdělit M. P. termín vzorového zavedení nové písně u těch, kteří nebyli přítomni, dosud se nezapsali a nebo jejich jméno zůstalo nečitelné, aby jim mohl být rezervován
V čem jsme pokročili v hudebním vzdělávání
20. – 22. 9. 2019
- zavedení kánonu Ave Maria z Kánonické knihy I
- opakování dosud málo zapamatovaných kánonů z letního setkání na Fořtu
- opakování nejstarších hudebních památek (Seikilova Píseň, Odyssee, gregoriánské Kyrie, Sv. Václave, Buoh všemohúci); některé z nich z nového sborníku Starodávné skládanie
- zavedení a procvičení skladeb Oče náš, Tři středověké tance ze stejného sborníku včetně flétnové hry
- Sborový zpěv a hra na flétny repertoiru pro vystoupení v rámci výstavy WŠ Jinonice na Portheimce včetně nastudování nové písničky Což se mě má milá ze sborníku Teď proměnami hlasu II
- předvedení vlastních písničkových sborníků u těch, kteří nebyli v létě na Fořtu
Doporučená domácí práce
- stále opakovat zpěv a flétnovou hru (je-li možná) u nově zavedenných i mírně starších a dosud bezpečně neukotvených kánonů a písniček
- předvedení sbírky deseti vlastních autorských písní u těch, kteří ještě neměli příležitost se pochlubit
V čem jsme pokročili v hudebním vzdělávání
17. – 19. 5. 2019
- zavedení kánonů Omnia sponte fluant a Alleluia z Kánonické knihy I
- opakování dosud málo zapamatovaných kánonů Per crucem a hebrejských kánonů Hašivenu, Lo jisa goj a Vihuda leolam tešev – viz níže
- zavedení pojmu melodické rondo a jeho praktické zažití (Hudební praktikum str. 16)
- zavedení a procvičení vokálně – instrumentálního ronda ronda Ráj domova (Hudební praktikum str. 26)
- Sborový zpěv a hra na flétny písně Hevenu šalom alejchem a Cadik katamar zavedení písně Alta trinita Beata Teď proměnami hlasu I
Doporučená domácí práce
- stále opakovat zpěv a flétnovou hru (je-li možná) u nově zavedenných i mírně starších a dosud bezpečně neukotvených kánonů a písniček
- dokončení a kompletace sbírky deseti vlastních autorských písní